Wednesday 11 December 2019

Serai Ganti Ubat Nyamuk

Assalamualaikum,

Macamana dengan tido korang semua malam tadi? Lena? Tido aku dengan dak mirza terganggu dek segerombolan nyamuk yang terlepas masuk dalam rumah.

Actually dah 2 3 hari nyamuk-nyamuk ni berpesta muda mudi riang ria dirumah aku. Sebelum ni tak pernah pula ada nyamuk memandangkan rumah aku tingkat 4. Orang kata rumah tinggi ni nyamuk tak larat nak terbang tapi rumah aku penuh nyamuk. Seronok nyamuk-nyamuk tu mengendurikan aku anak beranak.

Hari 1 boleh tahan lagi.

Hari ke 2 dak mirza bangun pukul 3 pagi mengamuk minta aku garu belakang dia.

Hari ke 3 tak boleh tahan, ubat nyamuk takde sebab lupa nak beli. Hari-hari keluar beli barang tapi aku lupa nak beli ubat nyamuk. Punyalah pelupa.

Malam tadi aku teringat masa zaman suka mandi wap dulu mak aku selalu letak serai wangi dan rumah selalu takde nyamuk

Tengah pekan ni mana nak cari serai wangi? Aku buka peti ais serai masak je yang ada hehehe.

Serai tu aku tumbuk and campurkan dengan air suam. tutup sekejap sampai naik bau lepas tu lumurkan dekat badan. Habis satu badann dak mirza aku lumur. Tidur dengan bau serai kami malam tadi heheh.

Alhamdulillahh laa.. nyamuk memang takde lepas tu. agaknya sebab bau serai tu kuat kut.

Korang pun boleh cuba  lagi bagus guna serai wangi dan tambah lemon dan bunga cengkih.

Selamat mencuba heheh.




15 comments:

  1. waalaikumussalam. kak pun suka guna yg spray pewangi serai tu. sebab mudah ja. hehe

    ReplyDelete
  2. menarik jugak nih... tempat akak pun kadang kalau musim hujan mmg banyak nyamuk

    ReplyDelete
  3. menarik.. kalo terdesak tgh2 mlm xde ubt nyamuk blh guna serai.. hihi

    ReplyDelete
  4. Baguskan cara organic.
    Mrs. A pun suka bau serai wangi biasa guna yang liquid tu untuk lap meja makan.

    ReplyDelete
  5. uishh mandi serai gitu. Boleh juga letak air serai tu dalam botol spray. sebelum tidur spray siap² dalam bilik

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh xde spray kat rumah. kita lumur jeee hehe

      Delete
  6. Lepas ni boleh cari serai wangi nak elakkan nyamuk gantikan ubat nyamuk. Kalau ubat nyamuk saya rimaa bau asapnya.

    ReplyDelete
  7. ayo segera bergabung dengan saya di D3W4PK
    hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian bisa menangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi ayo segera bergabung, dan di coba keberuntungannya
    untuk info lebih jelas silahkan di add Whatshapp : +8558778142
    terimakasih ya waktunya ^.^

    ReplyDelete
  8. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete