Tuesday 10 December 2019

Makan Benda haram.

Assalamualaikum.. Selamat tengahari.

Amboi macam kontroversi je tajuk entry aku hari ni. Takdelah saja nak share kat korang benda jadi kat aku bulan lepas.

Staff: Ini je?

Aku: Ye ni je.

Staff : RM**.** (aku tak ingat berapa)

Aku: Ehh air milo dengan lolipop ni dah kira ke. (tanya sbb ada kat hujung kounter)

Staff: Dah kak (sambil masukkan barang dalam plastik)

.............................................................

Ni conversation aku masa pergi pasaraya beli barang bulan lepas. Aku tengok staff yang kira barang tu macam kelam kelibut. Buat keje pun tergesa-gesa. Sebelum pergi aku sempat minta resit. Biasa kalau aku beli barang sikit aku tak minta pun resit. Resit tu nanti jadi sampah je  dalam wallet. Orang perempuan ni kalau resit semua dia simpan dalam wallet. Sudahnya resit lagi banyak dari duit hehehe.

So lepas je beli barang aku terus pergi kedai mamak sebelah pasaraya tu sebab dak mirza dengan ayahnya dah tunggu kat situ. Ngetehhhh. hehe

Sesambil tunggu order sampai tergerak hati aku nak tengok resit beli barang tadi. Aku cek satu-satu. guess what takde pun lolipop and air milo anak aku dalam resit tu. Nasib baik aku minta resit. 

Aku pergi balik pasaraya tu dan tengok staff lain yang jaga kounter. Aku tanya mana staff yang jaga situ tadi. Oh da balik rupenya. Patut la kelam kabut buat kerja. Tak sabor nak balik rupanya.
Aku pun bagitau la kat staff yang jaga kaunter tu yang staff sebelum ni tak kira milo and lolipop anak aku.

Selesai bayar staff tu cakap terima kasih kat aku sebab jujur. Dia kata lolipop tu ada setengah customer dah makan pastu pergi letak balik dalam bekas dia pun ada. Minum air lepas tu letak balik dalam peti pun adaaa.

 Ada juga orang macam tu. Tak rase berdosa ke makan benda haram. Benda haram jadi darah daging nauzubillahhh.

Aku kalau tak tengok resit tu memang takkan tau ada barang yang tak berbayar. Mujur minta resit. Andai kata aku ni jahat boleh je kalau tak nak bayar, bukan ada orang tau pun. 

Mujur ada iman ada agama. Nak anak membesar dengan rezeki halal. Tak nak aku bagi anak makan benda haram. Haram la kalau tak bayar heheh.

Apa ya perasaan orang yang menipu, kaki scamm, bagi anak isteri makan duit haram. tak rase berdosa ke???

Sekian.


8 comments:

  1. Salam kenal.

    Selalu gak jd mcm tu. Ada je yg tak terkira. So kita mmg WAJIB tgk balik any receipt yg kita terina. X nak makan benda2 yg X halal kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah benda yang jadi darah daging ni sebolehnya nak berjaga2. salam kenal juga.

      Delete
  2. scammer tu memang suka kerja gitu, kerja menipu... yelah kadang mmg kene mintak resit pernah jugak jadi gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas ni beli barang sikit ke banyak ke, kena juga amik resit.

      Delete
  3. ayo segera bergabung dengan saya di D3W4PK
    hanya dengan minimal deposit 10.000 kalian bisa menangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi ayo segera bergabung, dan di coba keberuntungannya
    untuk info lebih jelas silahkan di add Whatshapp : +8558778142
    terimakasih ya waktunya ^.^

    ReplyDelete
  4. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete