Monday 29 June 2020

Warna Warni si ayam

Assalamualaikum semua,

Semalam jalan-jalan di blog warisan petani ternampak post wak pasal ayam.

Teringat pula aku dulu kecik-kecik selalu g pasar tani pepagi tu. Di pasar tu ada orang jual ayam warna wani macam gini.

                    sumber: google

Comelkan. So setiap kali aku pergi pasar ,paling tidak akan bawak balik dalam 5 6 ekor. Buat main hahahah. Tahan lasak ayam ni tau.

Akibat beli terlampau banyak penyudahnye aku hantar rumah opah. Opah la yang bela.

Warna warni dibulunye tu tak tahan lama pun, sampai masa color tu hilang dan tumbuh bulu asal dia. 

Opah bela sampai besar. Rupanya ayam warna warni yang aku beli tu ayam daging. Opah aku la yang cakap. Semua warna putih. 

Ayam-ayam tu membesar ya ampun besar gedabak. Aku tengok naik seram.

                    sumber: google

Dalam gambar ni ayam dia nampak kecik tapi ayam yang opah aku bela besar tinggi, cukup makan agaknye dan jahat nak matiiii. Heheheh geram aku.

Kenapa aku kata ayam-ayam tu jahat? Sebab siapa je yang datang rumah opah aku mesti di kejar and kena patuk. Aku sampai takut nak balik rumah opah. 

Kenangan betul aku dengan ayam warna warni ni. Hehe kekecik comel dah besor jahat kemain.

Korang pernah bela tak ayam ni?

12 comments:

  1. Pernah jugak tengok mak kami beli ayam gini bawak balik dan bela. Selalunya tak hidup lama sebab kucing kejar dan makan. lama2 mak dah bosan nak bela ayam kat kampung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok bela ayam tp bila dah banyak sangat xde tempat nak letak heheheh

      Delete
  2. Comel masa kecil, nakal masa besar.

    ReplyDelete
  3. kalau sampai ke colorful gitu kang orang tak lalu lak nk makan heheheh

    ReplyDelete
  4. Ayam tu nak balas dendam agaknya dengan manusia sebab warnakan bulu dia masa kecik dulu. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. moral of the story jgn beli ayam warna warni nnt dah besar dia patuk org je kejenye hehehe

      Delete
  5. comei ayam color2..pernah nampak tapi x pernah bela

    ReplyDelete
    Replies
    1. comei masa kecik je.. dah besr patuk org je keje dia. hihi

      Delete
  6. comel tengok anak ayam warna warni..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. comei masa kecik je.. dah besr patuk org je keje dia. hihi

      Delete