Sunday 5 July 2020

Cara-cara Masak Siakap Kengsom


Assalamualaikum semua,

Menu aku sekeluarga harini bukanlah Siakap masak kengsom ni, tapi tadi aku duk scroll gambar dalam handphone ternampak pulak gambar -gambar ni. Rupanya aku terlupa aku nak share kat sini. Seingat aku, aku share dekat fb je, tu pun gambar dah siap masak.

So jom aku share resepi kengsom yang mudah dan simple ni. Yang pentinggg sedappppp.


Bahan A.

Ikan siakap 1 ekor.
Nenas
Kangkung
Serai
Limau Nipis.



Bahan B. (Untuk kisar)

Bawang putih
Bawang merah / Bawang besar
Kunyit Hidup
Belacan (xde dlm gambar)
Kunyit Hidup
Cili padi + Cili Merah Besar



Cara Memasak

1.Masukkan bahan kisar dalam periuk dan tambah air ikut kesesuaian.
2. Tunggu mendidih Masukkan nenas, serai, ikan.
3. Tunggu mendidih lagi sekali masukkan garam dan serbuk perasa.
4. Da masak tutup api baru masukkan kangkung dengan perahan limau nipis.

Kenapa masuk kangkung last sekali??? sebab nak biar dia rangup gitew. takde la lembik kangkung tu.

So selamat mencuba semua. 

Channel youtube besok baru aku update video baru. jangan lupa subscribe ye. 

13 comments:

  1. First time dengar tentang resepi ni.

    ReplyDelete
  2. 1st time dgr resipi ni, dear. Nak cuba tapi x makan kangkung. Selain kangkung, boleh guna sayur lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba guna bayam brazil kot. Hehe bayam brazil pun rangup2 kan.

      Delete
  3. Replies
    1. Kalau suka makan yang masam2 ala tomyam , mesti suka gulai ni.

      Delete
  4. mudah je nengok cara dan bahan nya... nanti nak kene cuba jugak lah ni nanti... teringat suka hirup kuah dia yang masam pedas tu

    ReplyDelete
  5. Nal cuba lah tapi taknak belacan. Resdung kuat. Huhu

    ReplyDelete
  6. ade cuba buat sekali tapi tatau la salah ikut resepi kot hehehe.. jadi macam masak swit sour..

    ReplyDelete