Friday 1 November 2019

Aku dan cita-cita. Yihuuuu

Assalamualaikum.

Aku nak tanya , korang ingat lagi tak cita-cita korang masa kat sekolah rendah? korang ingat tak file biru yang korang kena tulis 3 cita-cita setiap tahun, dari tahun 1 sampai tahun 6?

Aku ingat dari tahun 1 sampai tahun 6 cita-cita aku tak pernah berubah.

Ni antara 3 cita-cita aku dulu. Setiap tahun cita-cita yang sama.

1. Jururawat
2. Penulis
3. Pelukis

Antara 3 cita-cita aku ni nak jadi jururawat tu hampir jadi kenyataan bila dapat tawaran interview ke apa tah untuk Jururawat Desa aku pun tak ingat. Emak yang bagitau suruh balik. Dia kata pergi la cha nanti boleh kerja kerajaan. mueheheh.  Aku pulak time ni dah masuk UNISEL duit banyak dah habis so aku cakap takpe la mak takde rezeki nak pergi sana. Bising juga mak aku masa tu heheh. 

Aku ni macam takde luck nak keje bagus. lepas habis belajar amik degree multimedia aku terus keje jadi customer service. Lepas tu jadi graphic designer sekejap dekat production house. 2 bulan je aku keje situ. Pastu lari pergi ke kampeni yang supply  apc baterry and computer part. jadi kerani cabuk.Aku ingat mak kata nanti anak besar seronok nak tengok anak balik kampung naik keta besar , pakai baju cantik-cantik pastu turun dari kereta besar. bangganya makkk. Allahuu sedih pulaa aku kalau teringat.

Kerja jadi kerani tu tahan juga aku keje 3 tahun lepas tu kawen. Masa ngandungkan budak mirja aku takdela niat nak berhenti keje tapi masa aku tanya taska dekat rumah berapa dia amik untuk baby. Taska kabo rm500. Hoiii terkincit aku dengar. Separuh kot dari gaji aku.  huhuh. last aku decided berhenti keje jaga sendiri je. Masa ni mak aku kecewa lagi huhuhu. Sian mak. ampunkan acha makkkk huhuhu.

Balik pada cita-cita aku masa kecil selain nak jadi jururawat aku nak jadi "Penulis and Pelukis". Pelukis ni aku rasa tangan dah keras kejung memang tak boleh nak melukis dah. Nak lukis buaya jadi kanggaroo pulak nanti hahah.

Adakah masih ada kesempatan untuk aku jadi penulis? Belum terlambat ke? Umur sekarang dah 33 tahun. tahun depan dah masuk 34. Tua je rase huhuhu. Tapi aku rase macam masih boleh je nak kejar cita-cita aku nan satu ni. Hehehe cuma kurang motivate je.

Salah satu sebab aku nak kembali berblog adalah nak improve skill menulis aku. Idea bersepah, nak menulis tu aku tak reti. Aku lebih suka follow ape yang keluar dekat kepala. Sudahnye ape yang keluar semua cacar marba dah macam bubur lambok. macam2 ada dalam tu hehehe.

oh ye aku ada tulis novel kat wattpad tapi confident tu xde nak publishkan. Since aku blog walking dekat blog kawan-kawan banyak yang review buku. Teruja pulak aku rasa. Tapi segann rase macam ada ke nak baca cerita aku. Huhuhu.

Korang rasa patut tak aku publishkan?

nah aku belanja sikit teaser chapter 1. Kalau ada yang sudi komen dan bagi kata2 semangat lagi bagus hehehe.

" Mak pergi rumah Kak Leha" Yasmin memberitahu. Penat matanya melihat Ana melilau kesana kemari mencari emaknya.
"Hah! Tu tak lain pergi membawang la tu." Getus Ana dalam hati. Langkahnya di hayun laju. Hatinya tak betah menunggu di rumah. Belum pun sempat sampai di rumah Kak Leha , dari jauh terlihat kelibat Cik Nor berjalan pulang.
"Amboiii bukan main lagi orang tua ni ye. Melenggang kangkung macam itik pulang petang. Dia tak tahu ke hati aku ni tengah sakit macam orang kalah perang." Bebel Ana sendiri.
------------------------------------
"Sejak bila mak cik pandai ambil kerja tuhan ni? Tak tahu ye  jodoh pertemuan tu semua urusan tuhan? Mak cik tak tak tahu ke? Atau mak cik sendiri nak jadi tuhan?" Ana tidak mahu kalah. Geram pula hatinya bila di sindir begitu. 
Haaa korang rase macamana patut tak aku publishkan hehehe. Minta pendapat sikit.


sekadar hiasan huhuhu



9 comments:

  1. Boleh tu publish..tak sabar pulak tunggu sambungan cerita tu..hee

    salam kenal dari CR. Done followed blog sis. :)

    ReplyDelete
  2. publish je.. ramai peminat yang suka membaca..
    btw kat unisel batch mana ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahun 2007-2010, batang berjuntai.kita first batch untuk Degree multimedia industry.

      Delete
  3. blogger pun kerjaya yang cukup bagus..

    cuma kita sendiri meletak pada tempat yang rendah..

    dulu saya bercita-cita nak jadi doktor..

    terapi IQ tak cukup power..result periksa tidak begitu cantik

    ReplyDelete
  4. Menarik teaser tu.. Cuba publishkan di Wattpad.. InsyaAllah ada yang akan baca.. Umur tu tak merubah apa2.. Tindakan tu yang penting.. Belum terlambat untuk mencuba..

    ReplyDelete
  5. Tak publish tak tahu, kan. Cuba je.
    Asalkan ada kemahuan, inshaAllah akan ada kejayaan.
    Go go Cik Bunga!

    ReplyDelete
  6. Kak nanti pm no fon ye..lama xdengo citer..belek² terjumpa mu di blog😁

    ReplyDelete