Sunday, 12 December 2021

Allah sayang kalian. Rindu tak berpenghujung.

Assalammualikum kawan-kawan,

Kejutan demi kejutan, kadang hati rasa terlalu rapuh untuk terima kenyataan. Tapi sebagai manusia, sebagai hamba yang masih sedaya upaya memasak kukuh iman didada, aku akur, aku redha ini takdir yang Allah s.w.t bagi pada aku dan keluarga.

Setahun yang lalu, Raya haji pertama aku hilang kakak ipar yang sangattt baik, meninggal secara mengejut,lepas habis solat isyak duduk bersembang dengan suami, sekelip mata Allah ambil pulang, mudahnye dia pergi.. tinggallah abg cik dan 4 anak yang masih kecil. 

Tahun ini bulan september yang lepas , Ayah mertua aku pula Allah panggil pulang, Perginya abah akibat jangkitan Covid-19. Jahatnya kamu covid,menjangkiti tanpa kenal sesiapa. Abah pergilepas sehari ditidurkan. Maka tinggal lah mak dengan adik-adik ipar dikampung, Aku jatuh cinta dengan kawasan perkuburan abah, lepas 24 jam abah di kebumikan, kami pergi melawat, masuk je perkarangan kubur...Allahhhhh tenangnye aku rase, seronok pun ada..sangat cantik, tersusun, kemas, dan aku tengok "eh macam meriah je kat sini" sentiasa ada orang, ada tempat orang tanam bunga, macam banyak pula aktiviti kat situ. Aku harap abah pun tenang disana, macamana aku rasa seronok datang situ, aku harap abah pun gembira disa.

Allah.. 28.11.2021, pagi2 dapat panggilan dari emak kat kampung minta kami balik, along pengsan, masa mak telifon, dia bagitahu tengah tunggu ambulans datang. Allah tu maha mengetahui, kebetulan aku ada dekat rumah kakak aku di selayang, Aku call suami, bagitau nak balik kg, along sakit.. ok balik lah nanti pape update katanya. suami aku sibuk shooting and edit video time ni, aku nak suruh dia balik sekali pun serba salah. Tak sampai 10 minit aku letak telifon, kakak aku yang tengah bercuti di seremban telifon, bagitau Along dah takde, dia on da way balikke teluk intan dah. Maka aku dengan kakak aku dirumah berpelukanlah kami. Menangis lah kami berdua. 

Siap packing terus balik, sampai je tengok rumah dah penuh dengan orang ramai, masa ni nampak abg cik yang isterinya meninggal tahun lepas ada depan pintu,, aku peluk dia,,,nangis lagi...dia kata "sabarlah, dah janji allah long pergi dulu" huaaaaaa nangis  lagi.. aku masuk rumah nampak sekujur tubuh di balut kain batik lepas. Aku tak tengok jenazah masa ni, aku cari mak dulu.. tak jumpaa..rupanya mak sebok cari jarum dan benang. Aku tengok mak under control, aku pun control emosi pergi tengok jenazah.. Allahhh manis je muka along.

Along meninggal dalam pukul 7.30 pagi.. urusan pengkebumian selesai sebelum pukul 1, Masa di tanah kubur, Ada kereta putih masuk, tenung no plate..ehhh laki aku sampai..huhu dia balik kejap  je. petang tu balik semula ke kl. keje banyak katanya. Tapi dia bagi aku tinggal seminggu kat kg teman mak. Alhamdulillah suami sangat memahami.

Ada cerita di sebalik kematian along.. Aku takkan lupa dan aku doa akan ada kifarah untuk kamu yang aniaya along, masa balik hari meninggal tu dalam hati aku dah nekad, kalau kau tunjuk muka kat situ memag aku rentap kepala dia. huhuh.. maka sampai masa kebumi x nampak bayang kau.. bukan kata aku sorang, sekampung yang kenal kau memaki hamun , mencurah rase geram dekat engkau yang takde hati perut. Mesti kau pun tak sangka kann.. takut orang tuduh kau punca along pergi.. dan yeee Aku tetap salahkan kau.. kau pembunuh!!

Pergi la along,, takkan ada lagi kesedihan dan kerinduan yang along terpaksa tanggung.  Acha doakan long damai disana, harap long dapat jumpa abah di sana.


allahhhh angkatlah darjat mereka yang telah meninggalkan kami, tempatkan lah mereka di kalangan orang2 beriman,lapangkan dan terangilah kubur mereka. amin


Al-Fatihah.

Faizatul Akmar Binti Mohd adnan

Abu Bakar Bin Mad Nor

Nor Azman Bin Zanal

Zanal Bin Bahari.

1 comment:

  1. Alfatihah. Bertabahlah menghadapi kehilangan orang yang tersayang. Rindu yang tiada tertanggung adalah rindu pada mereka yang telah meninggal dunia.

    ReplyDelete